Elke dag worden er gemiddeld 1440 woningen beroofd, bent u hiervoor verzekerd?. En als u hiervoor verzekerd bent waar heeft u ook al weer de aanschafbonnetjes van uw waardevolle spullen gelaten? Heeft u die nog wel? Het is erg belangrijk dat u de aankoopbonnetjes van uw waardevolle spullen goed bewaart. Reserveer een doos of map voor deze bonnen.
Wat moet u doen nu er is ingebroken?
Ten eerste moet u altijd inbraak melden bij de politie! Zonder melding kan de politie (als dit nodig is) geen sporenonderzoek verrichten en zal de verzekeraar niet uitbetalen. Bel dus de politie. Meld bij de politie wat er in uw woning is gestolen. Bel daarna de verzekeraar en meld de inbraak en de vermiste spullen. De verzekeraar zal u in de meeste gevallen een bedrag geven om dezelfde spullen weer te kopen. Dat betekent ook dat u meestal niet exact het bedrag krijgt dat op de aankoopbonnetjes staat. Uw spullen kunnen immers goedkoper zijn geworden in de aanschaf. Denk aan de prijs voor een Iphone 2 in 2006 en de prijs in 2015. Ook moet u rekening houden met een eigen risico en de maximale vergoeding. Lees daarvoor uw polis.
Een woninginbraak betekent naast dat er vaak voor duizenden euro’s aan spullen worden gestolen vaak ook schade aan deuren of kozijnen. Een woninginbraak kan voor mensen heel ingrijpend en emotioneel zijn. Het gevoel om veilig te zijn in je eigen huis is verdwenen. Spullen zijn dankzij een verzekering te vervangen maar het gevoel van veiligheid komt maar moeilijk terug. Probeer inbraak te voorkomen met goede sloten.